Een groen schoolplein laat kinderen ontdekken
Een mooi voorbeeld van hoe een groen schoolplein met moestuin tot bloei komt
“Dit is gewoon één groot avontuur. Op een traditioneel schoolplein gaat een kind van A naar B en wat je doet staat vast. Maar op een groen schoolplein spelen kinderen anders. Er zijn geen conflicten, want de kinderen zijn aan het bouwen, ze hebben de ruimte om van alles te beleven. Een sloot maken, dammen bouwen, ze realiseren hun eigen wereld. Je kunt hier zelfs je eigen hut maken.” Ben Matoren is interim-directeur en kijkt vanaf april met een frisse blik naar de Montessorischool (basisonderwijs) in Haaksbergen. Zijn medewerker Esther Lutke Schipholt is erg enthousiast over de buitenruimte van de school. Zij is leerkracht van groep 5/6 én lid van de Tuin- en Kluscommissie. Samen vertellen ze over hun groene schoolplein.
Je eigen verbouwde aardbeien opeten
Wat het schoolplein van deze montessorischool extra bijzonder maakt, is de moestuin. Esther vertelt: “Voor onze leerlingen is het niet meer zo vanzelfsprekend dat je alleen maar naar de supermarkt hoeft te lopen om aan een doos aardbeien te komen. Ze zaaien, wieden onkruid, verzorgen de moestuin, bekijken hoe langzaam een plantje groeit en oogsten uiteindelijk om het zelf op te eten. Zo ervaren ze hoeveel tijd en energie ervoor nodig is, voordat je die aardbei kan eten. Dan kan ik mooi een les doen over landbouw en akkerbouw. En daarmee breng je buiten naar binnen.”
Ook voor de bovenbouw is de moestuin een aantrekkelijke plek, benadrukt Ben: “Die meiden van groep 8 zijn al flink aan het puberen. Die gaan niet meer spelen, dat doe je niet. Maar laatst was er een meisje, dat plukte wat aardbeien. Gewoon omdat ze nieuwsgierig was naar de smaak van eigen gekweekte aardbeien.”
Buiten leren
De kinderen nemen zelf ook het initiatief om meer te leren door naar buiten te gaan. Enkele weken geleden kwam in de les van Esther aan bod hoe je dijken moet bouwen. “Dat kunnen we wel even buiten doen, zeiden de kinderen toen,” vertelt Esther glimlachend, “hoe stevig moet een dijk eigenlijk zijn? Dat hebben ze al doende ervaren. Toen hebben ze zelf buiten een dijk gemaakt. We misten alleen het gras om de dijk te verstevigen, concludeerden de kinderen.”