Adviseurs van de Toekomst krijgt naar buiten toe altijd aandacht tijdens de grote slotmanifestatie in het provinciehuis, waar de leerlingen hun plannen pitchen. Maar achter dat voor het publiek zichtbare stuk, schuilt een veel groter onzichtbaar systeem. Alma: “Leerlingen krijgen een opdracht uit hun eigen leefomgeving en over thema’s die er voor hen en hun toekomst toe doen. Ze krijgen ruimte om zelf initiatieven en beslissingen te nemen. Ze moeten zélf op onderzoek uit, spreken de echte experts, ontwikkelen daardoor een vakoverstijgende, onderzoekende houding. Dat maakt ze maar wat trots op hun eigen werk.”

Meer dan antwoorden
Hoe beschermen we ons drinkwater, nu wel duidelijk is dat onkruidbestrijdingsmiddelen de kwaliteit van ons grondwater aantasten.
Door bewoners te vertellen hoe ze onkruid anders kunnen bestrijden.
Hoe wijzen we recreanten op de toeristische aspecten van de Vecht?
Door fietsroutes te ontwikkelen. Door quizvragen op bierviltjes met op de achterkant het antwoord.
Hoe wekken we duurzame energie op?
Met draagvlak voor wind en zon, dus door de winst in de gemeenschap te delen.
Dat zijn drie vragen met de antwoorden die er uit kwamen.